oligen.ir oligen.ir .

oligen.ir

ماسك خانگي گياهي چقدر در بهبود مشكلات پوستي موثر است؟

ماسك خانگي گياهي

ماسك خانگي گياهي چقدر در بهبود مشكلات پوستي موثر است؟

اين روزها استفاده از ماسك خانگي گياهي بسيار رايج شده است. هر استفاده از ماسك گياهي از زمان باستان بوده است. مصريان باستان از تركيبات طبيعي براي زيبايي و سلامت پوست استفاده مي كردند. حمام شير ميگرفتند، زخم هاي خود را با عسل درمان ميكردند، آرگان به موهاي خود ميزند. بنابراين ماسك گياهي از ديرباز مورد استفاده قرار ميگرفته. اما هر چيزي اصولي دارد. اگر اصول آن را ندانيم، گاهي نه تنها از خواص آن بهره نميبريم، بلكه به زيبايي آسيب هم ميزنيم. در اين مطلب به نقش و تاثير ماسك خانگي گياهي بر زيبايي و سلامت پوست مي پردازيم. اينكه واقعا اين ماسك ها چقدر موثر است، اصول استفاده صحيح از ماسك خانگي گياهي چيست و چگونه تاثير گذاري آنها را بيشتر كنيم؟

ماسك خانگي گياهي چيست؟

ماسك گياهي تركيباتي از چند ماده طبيعي هستند كه براي تغذيه شدن پوست، روي پوست قرار ميدهيم. تغذيه پوست از دو روش ميسر است. يكي از درون و يكي از بيرون. درباره تغديه پوست از درون در مقاله چه مواد غذايي در جوانسازي پوست موثر است؟ مطالب مهمي بيان كرديم. منظور از تغذيه پوست از بيرون همان مصرف موضعي تركيبات ارزشمند بر روي پوست است. مصرف موضعي كرمهاي خوب و همچنين مصرف موضعي ماسك هاي مغذي يكي از كارهايي است كه براي تغذيه پوست از بيرون مي توان انجام داد. در اين مطلب بطور اختصاصي درباره ماسك گياهي صحبت ميكنيم.

ماسك خانگي گياهي

واقعيتي درباره ماسك خانگي گياهي كه نمي دانيد

  •  گياهان از مجموعه اي از مواد مانند ويتامين هايي تشكيل شده است كه برخي از آنها درشت مولكول و برخي ديگر ريز تر هستند. اگر درشتي مولكول ويتاميني بزرگتر از منافذ پوست باشد، اين ويتامين از لايه پوست عبور نميكند و وارد پوست نمي شود. بنابراين استفاده از اين نوع گياه و ويتامين موجود در آن در استفاده از ماسك ها بيايده است.
  • نكته بعدي اين است كه برخي از ويتامين ها محلول در آب و برخي ديگر محلول در چربي هستند. از آنجاييكه جنس پوست از ليپيد (چربي) است، بنابراين، ويتامين هاي محلول در آب، به راحتي از پوست عبور نمي كنند. مثلا ويتامين سي محلول در آب و ويتامين E محلول در چربي است. پس باز هم به اين نتيجه مي رسيم كه هر ميوه اي كه به پوست بماليم ممكن است جذب پوستي نداشته باشد و استفاده از آن بي فايده باشد.
  • مورد سوم اينه كه برخي از ويتامين ها ناپايدار هستند. بايد بدانيم هر ويتامين و هر گياهي چقدر طول ميكشد تا خاصيتش از بين برود. اين موضوع در ساخت ماسك ها و مخصوصا زماني كه چند ماده گياهي رو با هم مخلوط ميكنيم، بسيار مهم است.

تمام اين موارد به ما ثابت مي كند كه درست كردن ماسك خانگي، اينقدرها هم ساده نيست كه چند تا گياه و ميوه رو با هم مخلوط كنيم و بزنيم روي پوست! بلكه بايد از روي دانش و آگاهي و خصوصيات هر كدام، آنها را انتخاب كرد. البته خاصيت هر گياه و مواد موثره موجود در آن نيز بسيار مهم است. چراكه نوع پوست افراد با هم متفاوت است و هر كسي با هر نوع پوستي، نمي تواند از تمامي انواع ماسك خانگي استفاده كند.

ماسك گياهي

چه انتظاري از ماسك خانگي گياهي پوست داشته باشيم؟

ماسك گياهي خانگي مانند دمنوش ها در سرماخوردگي عمل ميكنند. يعني اثربخشي آنها آهسته و پيوسته است. مهمترين مزيت آنها اين است كه اگه پروتكل هاي آنها را اجرا كنيم، خيلي ايمن هست و عارضه ندارند. ضمنا كم هزينه و در دسترس هستند. اما نكته اي كه بايد بدانيد اين است كه نبايد از ماسك خانگي گياهي انتظار معجزه و درمان سريع داشته باشيد. ماسك خانگي گياهي آهسته و پيوسته كار ميكنن.

۱- اثربخشي به شرط استمرار

ماسك خانگي گياهي پوست به آرامي اثر ميكنند و نبايد خيلي زود مصرف آنها را رها كرد. مصرف يك نوع ماسك مناسب براي صورت، بايد حداقل ۲ تا ۳ ماه ادامه پيدا كنه تا اثربخشي آن بخوبي نشان داده شود. بنابراين صبور باشيد و مستمر و منظم به استفاده از ماسك خانگي گياهي ادامه دهيد.

 ۲- مكمل درمان، نه خود درمان

ماسك خانگي گياهي پوست، اثر درماني مستقيم براي مشكلات پوستي شديد ندارند. نبايد انتظار اين را داشته باشيد كه مثل يك داروي شيميايي روي يك مشكل سخت پوستي اثر داشته باشه.  مثلا لك هاي قديمي و پررنگ پوست كه در لايه هاي زيرين پوست و سالها قبل بوجود آمدند، نمي توانند با يك ماسك گياهي بطور كامل برطرف بشه. در چنين مواقعي، ماسك مي تواند بعنوان مكمل درمان باشد نه خود درمان. خوب است كه درمان مشكلات حاد پوستي توسط پزشك تجويز شود و از كرمها يا داروهاي كارخانه اي استفاده شود و در كنار آن براي سرعت بخشيدن به روند درمان و بهبود حال عمومي پوست، از ماسك خانگي گياهي هم استفاده شود. اما اگر مشكل پوستي خيلي شديد و در حد بيماري حاد نباشد، ماسك خانگي گياهي مي تواند كاملا اثربخش و بهبود دهنده باشد.

چه اقداماتي اثربخشي استفاده از ماسك خانگي گياهي را بيشتر مي كند؟

قبل از استفاده از ماسك خانگي گياهي بايد بدانيم كه آن را چگونه استفاده كنيم تا اثربخشي بهتري داشته باشد. در واقع زير ساخت هاي استفاده از ماسك خانگي گياهي چيست. در اينجا به مهمترين اقدامات براي نتيجه گيري بهتر از ماسك خانگي گياهي اشاره ميكنيم:

ماسك خانگي

۱- تميز كردن پوست قبل از استفاده از ماسك خانگي گياهي

هيچوقت ماسك را روي پوست تميز نشده نگذاريد. قبل از استفاده از ماسك پوستتان را خوب تميز كنيد. تميز كردن باعث مي شود آلودگي ها و آرايش از سطح پوست زدوده شود و ماسك براحتي جذب پوست شود.

تميز كردن پوست با محصولات مختلفي ميسر است. تميز كردن پوست مي تواند با پن، فوم يا ژل شوينده انجام شود. در هر حال با هر نوع شوينده اي كه متناسب نوع پوستتان باشد، ميتوانيد پوستتان را تميز كنيد. مهم اين است كه در هنگام ماسك گذاشتن روي پوست، پوست شما كثيف نباشد.

۲- بخور دادن پوست قبل از استفاده از ماسك خانگي گياهي

اگر بعد از مرحله تميز كردن، پوست را بخور دهيد، جذب مواد مغذي ماسك بالاتر مي رود. بخور دادن پوست مي تواند با گياهاني مثل اكاليپتوس و نعنا باشد يا اينكه حتي فقط با آب خالي انجام شود. بخور دادن پوست، منافذ پوست رو نرم و آماده جذب مواد مغذي مي كند. اين كار روي اثربخشي ماسك تاثير بسيار خوبي دارد.

راحتترين كار اين است كه بعد از حمام ماسك بزنيد. با اين كار، هم مرحله تميز كردن پوست را در حمام انجام داده ايد و هم اينكه حمام كردن، تقريبا كار بخور را انجام ميدهد. بنابراين بهترين زمان پيشنهادي براي ماسك زدن، بعد از حمام است.

۳- تداوم استفاده از ماسك خانگي گياهي

همانطور كه قبلا بيان كرديم، ماسك ها با يك بار و دو بار استفاده، نمي توانند انتظار ما را از بهبود كامل برآورده كنند. اثربخشي ماسك هاي طبيعي، آهسته و پيوسته است. بنابراين هفته اي يك بار يا دوبار ماسك را استفاده كنيد و اين كار را حداقل تا ۲ يا ۳ ماه ادامه دهيد.  بعد از اين مدت ميتونين از اثرات معجزه آساي ماسك ها لذت ببريد.

۴- آرام باشيد و از حس خوب استفاده از ماسك خانگي گياهي لذت ببريد

يكي از توصيه هاي مهم در اثربخشي ماسك ها اين است كه در طول مدتي كه ماسك بر روي صورتتان قرار دارد، از استرس دوري كنيد. استرس بلايي به سر تمامي سيستم و اعضاي بدن مي آورد كه نمي توانيد حد بد بودن آن را درك كنيد.

در طول مدتي كه ماسك بر روي پوستتان داريد، سعي كنيد كاملا بدون استرس باشيد، به چيزهاي خوب زندگي تان فكر كنيد. پيشنهاد مي شود كه يك موزيك ملايم و دوست داشتني بگذاريد و در آرامش از آن لذت ببريد. تاثير پذيري ماسك خانگي گياهي از آرامش روحي بر روي پوست بسيار زياد است.

ماسك خانگي براي پوست

موارد احتياط در مصرف ماسك هاي صورت گياهي

اگر ماسك خانگي گياهي  را درست استفاده نكنيد مي تواند ضرر زننده باشد. مثلا شايد پوست شما به گياهي حساسيت داشته باشد. در اينصورت استفاده از ماسك خانگي گياهي  نه تنها برايتان مفيد نيست، بلكه آسيب زننده نيز هست. قبل از اينكه ماسك گياهي خانگي را استفاده كنيد، توجه به دو نكته بسيار اهميت دارد:

۱- تست حساسيت ماسك خانگي گياهي

 تصور نكنيد كه چون ماسكها از مواد گياهي تشكيل شده اند، حساسيت زا نيستند. قبل از استفاده از هر ماسكي بر روي صورت، ابتدا مقداري از آن را بر روي بازوي خود تست كنيد و بگذاريد ۲۰ دقيقه بماند. اگر واكنش خاصي نداد، ميتوانيد آن را براي صورتتان استفاده كنيد. منظور از واكنش خاص، قرمزي يا خارش يا التهاب شديد است.

۲- عدم مصرف ماسك خانگي گياهي در دورچشم

 از آنجاييكه پوست دورچشم حساس است، ماسكها را دورچشم نزنيد. پوست دورچشم نازك است و احتمال ايجاد حساسيت با تركيبات شيميايي يا حتي گياهي در اين منطقه از پوست صورت، بالا است. مي توانيد در طول مصرف ماسك اگر در حالت دراز كشيده هستيد، حلقه خيار روي پلكهايتان بگذاريد.

۳- نگهداري مناسب از ماسك خانگي گياهي

 سعي كنيد ماسك ها را به مقدار حداكثر دو يا سه بار مصرف درست كنيد تا نيازي به نگهداري طولاني مدت نباشد. چون ماسك هاي طبيعي خانگي حاوي مواد نگهدارنده نيستند لذا نمي توان آنها را طولاني مدت نگه داشت. ماسك تهيه شده را حتما در يخچال نگهداري كنيد.

ماسك گياهي براي صورت

انواع ماسك گياهي صورت

ماسك گياهي صورت را هم ميتوانيد بصورت خانگي تهيه كنيد و هم بصورت آماده از بازار خريداري كنيد. اين روزها انواع ماسك طبيعي صورت در بازار وجود دارد كه با توجه به نوع پوستتان و كاربرد هر ماسم، مي تواندي يكي از آنها را انتخاب كنيد. در اينجا به انواع ماسك هاي صورت طبيعي اشاره مي كنيم:

۱- ماسك هاي ورقه اي يا نقابي

در اين ماسكها، تركيبات مغذي را بر روي ورقه اي مي ريزند. اين ورقه ها خيس و مرطوب است و بايد آن را براي مدتي (حدود نيم ساعت) روي پوست بگذاريد. اين ماسكهاي يك بار مصرف هستند و استفاده از آنها بسيار راحت است. معمولا ماسكهاي ضدچروك در اين نوع ماسك ارائه مي شود.

۲- ماسك هاي ژله اي پيل آف

اين نوع ماسك ها مانند ژله اي است كه بر روي پوست ماليده مي شود و مدتي ميماند تا خشك شود. سپس از گوشه صورت مي توانيد آن را مانند ورقه اي از روي پوست جدا كنيد. اين نوع ماسكها دو خاصيت دارند. يكي اينكه در مدتي زماني كه خشك ميشود، مواد مغذي اش جذب پوست مي شود. دوم اينكه در هنگام برداشتن ماسك خشك شده از روي پوست، سلولهاي مرده پوست را از روي پوست مي كند و پوست را تازه و آماده ميكند كه بعد از آن از سرم يا كرمي حاوي تركيبات مغذي و مفيد استفاده كنيد. ضمنا، اين نوع ماسك براي افرادي كه جوشهاي سرسياه دارند مناسب است.

۳- ماسك هاي خاك رسي

اين نوع ماسك ها مثل مخلوطي هستند بين گل و كرم.  روي صورت گذاشته ميشه و بعد از حدود بيست دقيقه بايد از روي صورت شسته بشه.  تركيبات مغذي اين نوع ماسك ها در همان مدت بيست دقيقه به آرامي جذب پوست مي شود.  ماسك هاي خانگي معمولا از اين نوع هستند. اين نوع ماسك ها كاربردهاي متنوعي دارد و بسته به گياه يا ميوه اي كه در آن استفاده شده، براي انواع كاربري مختلفي استفاده مي شود.

۴- ماسك گياهي خانگي

اين نوع ماسك ها در منزل و با استفاده از گياهان و ميوه هاي موجود در آشپزخانه تهيه مي شوند. بسياري از مردم از اين نوع ماسك ها استقبال مي كنند. هر كدام از گياهان و تركيبات طبيعي خواص مخصوص به خودشان را دارند. با توجه به نوع پوستتان و خواص هر گياه يا ماده طبيعي ماسك گياهي خانگي خود را تهيه كنيد.

انواع ماسك ها براي انواع مشكلات پوستي

 هر ماسكي بر اساس خواصي كه دارد كاربرد مشخصي دارد. معمولا ماسك گياهي خانگي در انواع زير استفاده مي شود:

  1. ماسك جوانسازي صورت كه در آنها از گياهان و ميوه هاي داراي آنتي اكسيدان بالا استفاده مي شودو مانند چاي سبز، روغن نارگيل، موز و آووكادو
  2. ماسك درمان جوش كه در آنها از تركيبات ضدجوش مانند عصاره درخت چاي، جودوسر، سركه سيب و چاي سبز استفاده مي شود.
  3. ماسك كوچك كننده منافذ باز صورت كه در آن از عصاره عدس سبز استفاده مي شود
  4. ماسك آبرسان پوست كه معمولا از ماست، آلوورا و خيار و گلاب استفاده مي شود.
  5. ماسك بهبود دهنده لك هاي صورت كه از عصاره شيرين بيان در آنها استفاده مي شود.

ماسك گياهي براي پوست صورت


برچسب: ماسك گياهي صوزت،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۳۶:۵۲ توسط:admin موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :