oligen.ir oligen.ir .

oligen.ir

روتين مراقبت از پوست در سنين مختلف

مراقبت از پوست در سنين مختلف

اگر مي‌خواهيد سلامت و لطافت پوستتان را حفظ كنيد و اجازه ندهيد گذشت زمان خللي در زيبايي شما به وجود آورد، بايد دانش خود را نسبت به روش‌هاي موثر مراقبت از پوست‌ كامل كنيد. با داشتن اطلاعات لازم، مي‌توانيد شرايط ظاهري پوست خود را بهبود ببخشيد و روند پيري پوست را كند كنيد. همچنين ميتوانيد جلوي بروز مشكلات پوستي مانند آكنه و لك را بگيريد. مراقبت از پوست در سنسن مختلف متفاوت است. خوب است اصول مراقبت از پوست سن خودتان را بدانيد و به آن پايبند باشيد. در اين مطلب به شما مي گوييم در هر سني چگونه بايد از پوستتان مراقبت كنيد و روتين مخصوص پوست شما در سن شما چيست.

 روتين مراقبت از پوست در سنين مختلف

پوست انسان در هر سني شرايط خاص خودش را دارد. با افزايش سن تغييراتي در ماهيت پوست ايجاد مي شود كه شرايط مراقبت ويژه خودش را مي طلبد. پوست يك فرد ۲۵ ساله و مشكلاتي كه با آن مواجه است با پوست يك فرد ۵۵ ساله كاملا متفاوت است و نيازهاي مختلفي دارد. بنابراين در هر سني روتين مخصوص به سن خودتان را رعايت كنيد. منظور از روتين پوست، محصولات پوستي است كه براي مراقبت از پوست بايد بصورت روزانه استفاده شود.

مراقبت از پوست در سنين مختلف

اصول مراقبت از پوست در دهه ۲۰ تا ۳۰ سالگي

در اين مقطع زماني احتمالا خيلي از افراد هنوز درگير جوشهاي صورت يا بدن هستند و داشتن پوست چرب آنها را كلافه كرده است. اگر جوشهاي كيستي دارند كه خيلي حاد هستند، حتما براي درمان بايد به پزشك مراجعه كنند. چون ممكن است به مصرف داروهاي خوراكي احتياج داشته باشند.

براي مراقبت هاي عمومي پوست از سن ۲۰ سال تا ۳۰ سالگي به نكته هاي زير توجه كنيد. روتين مراقبت از پوست در اين بازه سني به شرح زير است:

۱- شوينده متناسب با نوع پوست

روزانه بعد از اتمام فعاليتهاي روزانه حتما صورتتان را با شوينده ي مخصوص پوست چرب بشوييد. يادتان باشد هرگز از صابون و شامپو بچه براي شستن پوست صورتتان استفاده نكنيد. ژل شوينده بهترين گزينه براي شستشوي صورت است. چون هم كاربري آن آسان است و هم PH متناسب پوست دارد كه به پوست آسيب نمي رساند.

ژل آكنوواش الي ژن

۲- آبرسان پوست

قبل از خواب و بعد از حمام از مرطوب كننده مخصوص پوست چرب كه چربي ندارد و فقط آبرساني به پوست انجام ميدهد استفاده كنيد. عدم استفاده از مرطوب كننده و آبرسان سبب توليد بيشتر چربي بخصوص نيم ساعت بعد از شستشوي پوست مي شود. از آبرسان و مرطوب كننده اي استفاده كنيد كه بافت و تكسچر آن چرب نباشد.

۳- ضدآفتاب، محصولي ضروري براي مراقبت از پوست

در اين بازه زماني افراد معمولا به دليل چرب بودن پوست، از مصرف ضدآفتاب خودداري ميكنند. اما خوشبختانه ضدآفتابهاي فاقد چربي خوبي در بازار وجود دارد كه بدون حس چرب كردن پوست، از پوست محافظت خوبي بعمل مي آورند. يادتان باشد ضدآفتاب فقط براي ساحل و كنار دريا يا فقط براي روزهاي بسيار گرم تابستان نيست.  ضدآفتاب فاقد چربي را در تمام طول سال مرتب مصرف كنيد و حتما هر دو ساعت تمديد كنيد.

كرم ضد آفتاب الي ژن

۴- دورچشم آبرسان

جوانان به دليل اينكه هنوز دچار چروك دورچشم نشدند، خيلي به فكر استفاده از كرم دورچشم نيستند. اما اين يكي از بزرگترين اشتباهات مراقبت پوستي در بازه ۲۰ تا ۳۰ سالگي است. در اين بازه بايد از كرم هاي دورچشمي استفاده كرد كه آبرساني مناسبي به پوست انجام دهند. عدم آبرساني خوب مهمترين دليل ايجاد چروك دورچشم است. بنابراين در دهه ۲۰ تا ۳۰ سالگي استفاده از كرم دورچشم با خاصيت آبرساني قوي، جزو ضروريات روتين مراقبت پوستي است.

۵- استفاده هفتگي از اسكراب

اسكراب كردن پوست نوعي لايه برداري بسيار ملايم است كه تنها سلولهاي مرده سطح پوست را مي زدايد. هفته اي يكبار در حمام اسكراب كنيد. براي اسكراب كردن ۲ تا ۳ دقيقه اسكراب را روي صورت خود ماساژ دهيد سپس آبكشي نماييد.

مراقبت از پوست در سنين مختلف

اصول مراقبت از پوست در بازه سني ۳۰ تا ۴۰ سالگي

سي سالگي نقطه عطفي در سن هر فرد است. مراقبت هاي پوستي از اين سن به بعد بايد با جديت بيشتري پيگيري شوند. خوب است اين را بدانيد كه با افزايش سن، پوست به سمت خشك شدن ميرود و اگر تا كنون از چربي پوستتان ناراضي بوديد، در سالهاي آينده ي نزديك نوع پوستتان آرام آرام تغيير خواهد كرد. براي مراقبت هاي عمومي پوستتان از سن سي سالگي تا چهل سالگي به نكته هاي زير توجه كنيد. محصولات روتين مراقبت از پوست در سن ۲۰ تا ۳۰ سالگي به شرح زير است:

۱- پاك كننده پوست

بعد از اتمام فعاليتهاي روزانه، بلافاصله آرايش و آلودگي ها را با شوينده مخصوص پوست صورت از چهره بزداييد. اگر آرايش داريد بايد مراحل تميز كردن پوست را كامل انجام دهيد. يعني ابتدا از يك پاك كننده آرايش مانند ميسلارواتر يا شيرپاك كن استفاده كنيد. سپس از ژل شوينده صورت استفاده كنيد و آبكشي نماييد. در نهايت ميتوانيد از تونر استفاده كنيد.

شوينده مناسب پوست خشك

۲- مرطوب كننده متناسب پوست

هميشه بعد از شستن پوست، از يك مرطوب كننده سبك استفاده كنيد. پوست در هر سني كه باشد نياز به آبرساني دارد. با افزايش سن اين نياز بيشتر مي شود. بنابراين در هر سني از مرطوب كننده يا آبرسان متناسب نوع پوستتان استفاده كنيد. لازم به ذكر است در سنين بالاتر از ۴۰ سال مرطوب كننده هايي كه استفاده مي شود بايد حاوي تركيبات ضدچروك نيز باشد. اما بطور كلي بيس كرمهاي ضدچروك نيز آبرسان است.

۳- كرم دورچشم

وقتي به سي سالگي رسيديد، نوع كرم دورچشمتان را عوض كنيد. كرم دور چشم قوي تري بگيريد و هرگز مصرف آن را قبل از خواب فراموش نكنيد. كرم دورچشم را دو بار در شبانه روز، يك بار صبح و يك بار شب قبل از خواب استفاده كنيد.

۴- استفاده از كرم ضدچروك

در بازه سني ۳۰ تا ۴۰ سالگي استفاده از كرم ضدچروك ضروري است. اين باور غلط را كنار بگذاريد كه استفاده از كرم ضدچروك باعث مي شود پوست به آن عادت كند و بدتر ميشود. كرمهاي ضدچروك در سن ۳۰ تا ۴۰ سالگي با آبرساني مناسب و اكتيوهاي ضدچروك از ايجاد چروك جلوگيري ميكند. شبها قبل از خواب كرم ضدچروك را روي پوست تميز بزنيد.

 

كرم خاويار الي ژن

۵- ضدآفتاب، روتين هميشگي مراقبت از پوست

در بازه ۳۰ تا ۴۰ سالگي ضدآفتاب متناسب نوع پوستتان را با جديت و سخاوتمندانه  مصرف كنيد. چراكه آفتاب مهمترين دليل پيري زودرس پوست است.

مراقبت از پوست در سنين مختلف

پاك كردن آرايش

دو نكته براي آرايش كردن وجود دارد كه مشترك تمامي سنين است. به اين دو نكته توجه كنيد

  • براي پاك كردن آرايش چشمتان فقط از آرايش پاك كن هاي مخصوص دور چشم كه معمولا دوفازي هستند استفاده كنيد.
  • وقتي ميخواهيد براي آرايش كردن كرم پودر استفاده كنيد، زير آن مرطوب كننده بزنيد و بگذاريد جذب شود، سپس از كرم پودر متناسب با نوع پوستتان استفاده كنيد.

اصول مراقبت از پوست در بازه سني ۴۰ تا ۵۰ سالگي

اگر قدم به چهل سالگي گذاشتيد، ديگر بايد بپذيريد كه نيازهاي جسمتان نسبت به ۱۰ سال پيش تغيير كرده. پوستتان به توجه و مراقبت ويژه اي نياز دارد تا همچنان طراوت دهه بيست يا سي زندگيتان را داشته باشيد. براي مراقبت هاي عمومي پوستتان از سن چهل سالگي به بعد، به نكته هاي زير توجه كنيد و محصولات روتيني كه معرفي مي شود را منظم استفاده كنيد.

مراقبت تز پوست در 40 سالگي

۱- پاك كردن صورت

شستشوي مناسب پوست يكي از مهمترين گامهاي مراقبت از پوست است. در اين سن نبايد از شوينده هاي قوي استفاده كنيد. شوينده هاي پوست نرمال تا خشك براي شما مناسب است. اگر پوست صورتتان خيلي خشك شده است، صورتتان با شيرپاك كن تميز كنيد و آرايشي و آلودگي ها را از آن بزداييد.

۲- با پوست، ملايم رفتار كنيد.

براي خشك كردن صورت حوله را روي پوستتان نكشيد بلكه آرام بر روي صورت قرار دهيد تا آب آن جذب شود. با پوست صورتتان بسيار محتاطانه و با ملايمت رفتار كنيد چون در اين سن پوست آسيب پذير و شكننده مي شود.  حتي در هنگام خواب صورتتان با بالش برخورد نداشته باشد. ممكن است چروكهايي ايجاد شود كه ماندگار باشند.

۳- كرم دورچشم قوي

در اين بازه بايد از كرم دورچشم قوي تري نسبت به سالهاي قبل استفاده كنيد. مثلا كرم دورچشم حاوي عصاره خاويار كه اثرات بسيار خوبي در بهبود چروكهاي پوستي و تغذيه مناسب پوست دورچشم دارد. يك بار قبل از خواب و يك بار در طي روز از كرم دور چشم استفاده كنيد.

كرم دور چشم خاويار

۴- كرم ضدچروك و ليفت

در اين سن بهتر است از كرم ضدچروكي استفاده شود كه حاوي تركيبات ليفتينگ نيز باشد. روزي دو بار از كرم ضدچروك و ليفتينگ استفاده كنيد. در هنگام استفاده از كرم ليفتينگ جهت مالش كرم بر روي صورت، از پايين به بالا باشد.

۵- ضدآفتاب همراه هميشگي

استفاده از ضدآفتاب مخصوص سن خاصي نيست. هر چه سن بيشتر مي شود مقاومت طبيعي پوست از نور خورشيد كمتر مي شود و پوست آسيب پذير تر مي شود. بنابراين با افزايش سن مصرف ضدآفتاب را جدي تر بگيريد. در در طول روز بيرون از منزل هستيد حتما آن هر دو ساعت را تمديد كنيد.

نكته هايي براي مراقبت از پوست در تمام سنين

برخي از اقدامات مراقبتي هستند كه مخصوص سن خاصي نيستند. نكته هايي كه در اينجا بيان ميكنيم براي تمام سنسن هستند»

۱- خودداري از مصرف بيش از اندازه سيگار و نوشيدني‌هاي الكلي

اين نكته به عنوان يكي از مهم‌ترين و حياتي‌ترين توصيه‌هاي سلامتي طبقه‌بندي مي‌شود و تأثير مثبت آن بارها و بارها روي مشكلات پوستي افراد مشاهده شده است.

به خاطر داشته باشيد كه مواد سمي موجود در سيگار و الكل براي پوست شما بسيار مضر هستند بنابراين اگر بيش از اندازه سيگار مي‌كشيد يا مشروبات الكلي مصرف مي‌كنيد، بدانيد كه قبل از رسيدن به سنين ميانسالي با نشانه‌هاي پيري زودرس روي پوستتان روبه‌رو خواهيد شد. چين‌وچروك و تغيير رنگ پوست جزو اولين و ساده‌ترين نشانه‌هاي مشكلات پوستي خواهند بود.

مراقبت از پوست در سنين مختلف

۲- به اندازه كافي بخوابيد

به ياد داشته باشيد كه خواب كافي و مناسب مي‌تواند به بهبود سلامت جسم و روح كمك كند. سعي كنيد حداقل هفت ساعت در روز استراحت كنيد چون اين كار نقش مهمي در كاهش استرس و در نتيجه، تضمين سلامت و لطافت پوست دارد.

۳- به اندازه كافي آب بنوشيد

سعي كنيد هر روز به مقدار كافي آب بنوشيد زيرا ثابت شده است آب، حلال اصلي و مهم بسياري از مواد موجود در بدن است و مي‌تواند تمام سموم و ناخالصي‌هاي بدن را از بين ببرد. اين كار همچنين به مرطوب نگاه داشتن پوست كمك مي‌كند.

توانايي آب در بهبود ظاهر پوست آنقدر زياد است كه نبايد تعجب كرد چرا هيدراته نگاه داشتن بدن همواره به عنوان يكي از موثرترين توصيه‌هاي مطرح در مراقبت از پوست طبقه‌بندي مي‌شود.

۴- سم‌زدايي

بهتر است روز خود را با نوشيدن يك شربت ليموي خانگي شروع كنيد. گذشته از اينكه اين نوشيدني بسيار طراوت بخش است و خيلي سريع و آسان تهيه مي‌شود، روش بسيار خوبي براي سم‌زدايي بدن هم به شمار مي‌رود. تنها كاري كه بايد انجام دهيد، گرفتن آب يك ليموي تازه، اضافه كردن آب گرم و سپس نوشيدن اين معجون سحرآميز در كمال آرامش و آسايش است. اين نوشيدني براي از بين بردن تمام سموم و ناخالصي‌هاي بدن و در نتيجه سالم نگاه داشتن پوست بسيار مفيد است.

مراقبت از پوست در سنين مختلف

اثر تغذيه بر سلامت پوست در تمام سنين

در اصول مراقبت از پوست ، اثر تغذيه بر سلامت پوست همواره مورد توجه بسياري از افراد بوده است. مواد موجود در رژيم هاي غذايي نظير ويتامين ها، كارتنوئيدها، توكوفرول، فلاونوئيدها و بعضي از عصاره هاي گياهي داراي خواصي آنتي اكسيداني در پوست هستند كه در صنعت داروسازي نيز چه در قالب محصولات مراقبت از پوست و يا به شكل مكمل هاي خوراكي بكار گرفته مي شوند.

پيشگيري بهترين و موثرترين راه در مبارزه با عوامل ايجاد كننده پيري پوست صورت هستند. بهترين راه براي محافظت پوست در برابر راديكال هاي آزاد كه پيري را به همراه دارند داشتن سبك زندگي سالم است. اين سبك زندگي سالم شامل محدود كردن كالري رژيم غذايي، مراقبت از بدن و ورزش كردن، دوري از استرس به همراه تغذيه متناسب با مصرف غذاهاي غني از آنتي اكسيدان است.

آنتي اكسيدانهايي نظير كارتنوئيدها، توكوفرول، فلاونوئيدها، ويتامين هايي نظير (A, C, D and E) و همچنين اسيدهاي چرب امگا ۳ و بعضي از پروتئينها در سلامت پوست و زيبايي آن موثر هستند. تركيبات زير در سلامت پوست در تمام سنين ضروري است:

    • ويتامين ث
    • ويتامين اي و توكوفرول ها
    • ويتامين آ و كارتينوئيدها
    • ويتامين دي
    • پلي فنول ها
    • اسيدهاي چرب ضروري يا ويتامين اف

برچسب: مراقبت از پوست در سنين مختلف،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۴۱:۱۵ توسط:admin موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :