oligen.ir oligen.ir .

oligen.ir

داستان فنجان قهوه من و ريزش سكه اي مو

ريزش مو سكه اي

داستان فنجان قهوه من و ريزش سكه اي مو

ريزش مو يكي از مشكلات شايعي است كه بسياري از افراد با آن مواجه هستند. اين روزها به دليل سبك زندگي ناسالم اين موضوع بيشتر هم شده است. يك مطلب بسيار جامع و كاما درباره هر آنچه كه بايد از دلايل ريزش مو و روشهاي درمانهاي آن بدانيد قبلا بارگزاري كرديم كه خواندن آن را به شدت توصيه ميكنيم. اما اين بار به يكي از انواع خاص ريزش مو كه همان ريزش سكه اي مو است ميپردازيم. شايد برايتان جالب باشد كه موضوع را با يك داستان واقعي آغاز كنيم.

داستان فنجان قهوه من و ريزش سكه اي مو

عصر كه شد دو فنجان قهوه ترك دم كردم و آوردم تا خستگي روزانه كاري مان را با آن از بين ببريم و دو كلام حرف بزنيم. موهايم را گوجه اي بالاي سرم پيچيده بودم. اولين جرعه را كه نوشيدم با نگاه تعجب برانگيز همسرم مواجه شدم كه به موهايم خيره شده بود. با تعجب پرسيدم چي شده؟ نزديك آمد و موهات رو باز كن! موهايم را كنار زد و با ترس گفت كچلي گرفتي! وحشتزده گفتم چي؟؟ و به سمت آينه دويدم. در كمال ناباوري ديدم كه بالاي سرم نزديك متمايل به سمت گوش چپم يك دايره كاملا خالي از مو وجو دارد. دقيقا به اندازه سكه هاي ۲۵ تومني قديم كه مدتهاست ديگر پيدا نمي شود! آنقدر خالي بود كه انگار هيچوقت آنجا مويي نداشته. كاملا صاف و تميز!!

ريزش موي سكه اي

ضربان قلبم تند شده بود و از استرس شماره تماس مطب پزشك متخصص پوست و مويي كه قبلا پيشش رفته بودم را در گوشي ام پيدا نميكردم. فنجان قهوه ام به اندازه دستانم يخ كرده بود! با حالي پر از تشويش التماس كنان نزد منشي دكتر سريعترين زمان ممكن را وقت رزرو كردم. وقتي ماجرا را با هيجان براي دكتر تعريف كردم و منطقه بياباني سرم را به او نشان دادم، دكتر چنان با آرامشي به موهايم نگاه ميكرد انگار نه انگار كه اتفاقي افتاده! بعد از اينكه صحبت هاي پر از تشويشم تمام شد دكتر شروع كرد به حرف زدن و سوال پرسيدن.

چرا ريزش سكه اي مو ميگيريم؟

دكتر پرسيد اخيرا عفونت شديدي نداشتي؟ استرس چطور؟ گفتم دكتر جان اين روزها كه استرس بخش جدانشدني زندگي ماهاست. اما ناگهان ياد عفونت دندان ۱ ماه پيشم افتادم كه مجبور شدم آنتي بيوتيك مصرف كنم. جريان عفونت دندانم را به دكتر گفتم. برايم توضيح داد كه دچار ريزش سكه اي مو شدم. گفت ريزش سكه اي مو نوعي از ريزش است كه در اثر يك استرس شديد يا عفونت شديد (مثلا عفونت گوش يا دندان يا گلو) يا يك عمل جراحي سنگين سيستم ايمني بدن بخشي از موهاي سر يا ريش (در آقايان) را بعنوان غريبه مي شناسد و به آن حمله ميكند. در واقع آن را دفع ميكند. به همين دليل منطقه اي از موي سر را ريش (در آقايان) بصورت دايره اي ريزش پيدا ميكند. دكتر توضيح داد كه عوامل ژنتيكي هم در اين موضوع تاثيرگذار است.

ريزش مو

درمان ريزش سكه اي مو چگونه است؟

بهبودي ريزش مو سكه اي قابل پيش بيني نيست و در بسياري از مواقع حتي خود به خود بهبود پيدا مي كند. هدف اصلي درمان جلوگيري از آسيب سيستم ايمني به فوليكول هاي مو و تحريك رشد دوباره مو است. درمان اين بيماري تخصصي است و بسته به شرايط بيمار و شدت بيماري و نوع آن متفاوت است و الزاما نياز به مراجعه به متخصص پوست دارد. اما اگر بخواهيم به طور كلي توضيح مختصري بدهيم. در مواردي كه ريزش به صورت تكه اي هست ممكن است از كورتون ها به صورت موضعي در اشكال دارويي مختلف محلول، لوسيون، پماد و كرم، استفاده گردد. علاوه بر اين تزريق كورتون ممكن است در داخل ضايعه با فواصل چهار تا هشت هفته اي توسط متخصص پوست تجويز گردد كه معمولا بعد تزريق، درد و احساس ناراحتي در محل تزريق وجود ندارد. ماينوكسيديل نيز ممكن است براي تحريك رشد مو بعد از درمان كورتوني استفاده گردد اما معمولا به تنهايي تاثير مناسبي نمي گذارد.

تونيك مو

علاوه بر اين كرم هاي محرك موضعي يا تونيك هاي موضعي مانند تونيك موي اكسپرت الي ژن نيز ممكن است تجويز گردد كه معمولا يكبار در روز استفاده مي شود و بعد گذشت مدتي كوتاه شسته مي شود. در موارد شديدتر بيماري و ريزش هاي گسترده ممكن از كورتون خوراكي، داروهاي تنظيم كننده سيستم ايمني به صورت موضعي يا خوراكي و يا نوردرماني استفاده گردد.

ريزش مو سكه اي

شامپو ضد ريزش مو

در هر نوع ريزش مو، شامپوهاي ضدريزش مو بعنوان كمك درمان پيشنهاد مي شود. شامپو ضدريزش مو به تنهايي درمان كننده ريزش سكه اي مو نيست اما بطور كلي پيشنهاد مي شود، در طول دوره درمان ريزش سكه اي مو از شامپوهاي ضدريزش مو مانند شامپو اكسپرت آقايان الي ژن يا شامپو اكسپرت خانمها الي ژن استفاده شود.

شامپو ضد ريزش مو

درمان ريزش سكه اي فقط با پزشك

مجددا تاكيد ميگردد به علت پيچيده بودن بيماري براي درمان به پزشك متخصص پوست مراجعه فرماييد تا متناسب با سن، شدت و شرايط بيماري و ساير فاكتورهاي همراه موثرترين و كم عارضه ترين درمان را براي شما انتخاب نمايند.


برچسب: ريزش مو سكه اي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۵۷:۵۶ توسط:admin موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :