oligen.ir oligen.ir .

oligen.ir

نكته هاي ضروري در مراقبت از پوست در زمستان

مراقبت از پوست در زمستان

نكته هاي ضروري در مراقبت از پوست در زمستان

زمستان هم زمستان هاي قديم! آن روزها برف هاي سنگين مي باريد و بارش فراوان بود. از زمستان اين روزها فقط كمي سرما و خشكي اش باقيمانده. اما همين مقدار خشكي زمستان اين سالها هم براي آسيب به پوست كافيست. تا به حال دقت كرده ايد پوستتان در زمستان چه تغييراتي ميكند؟ زمستان كه مي شود، چه مشكلاتي به معضلات پوستي تان اضافه مي شود؟ بدون شك خشكي و قرمزي ناشي از التهاب از مشكلات اجتناب ناپذير بسياري از افراد در زمستان است. در اين مطلب ميگوييم كه چه كارهايي انجام دهيد تا پوستتان در زمستان دچار آسيب نشود. در واقع راهكارهاي مراقبت از پوست در زمستان را بيان ميكنيم.

شايع ترين مشكلات پوستي در زمستان چيست؟

پوست ما هميشه دستخوش تغييرات محيط مي باشد. از مهمترين دلايل تغييرات شرايط محيطي، تغييرات فصلي مي باشد. در اين ميان تغييرات آب و هوايي پاييز و زمستان مناسب پوست نيست و معمولا كاهش ودما و رطوبت محيط عوارضي ناخوشايند براي پوست ما به دنبال خواهد داشت. در فصل زمستان رطوبت هوا كمتر از فصول ديگر مي باشد. از سوي ديگر سنگيني هوا سبب باقي ماندن آلودگي هوا در سطح پايين جو مي شود و همچنين باعث خشكي پوست مي شود. باعث مشكلاتي براي پوست مي شود. شايع ترين مشكلات پوست در زمستان به شرح زير است:

  1. خشكي پوست

  2. قرمزي و التهاب پوست

  3. كدري پوست صورت

  4. خشكي لبها

در مورد مراقبت از پوست در آلودگي هوا مطلب مفصلي را منتشر كرديم كه خواندن آن را حتما توصيه مي كنيم. براي مراقبت از پوست در زمستان و مشكلات خشكي و قرمزي و التهاب، در ادامه توضيح مي دهيم.

مراقبت از پوست

راهكارهاي مراقبت از پوست در زمستان

براي آنكه پوستمان از تغييرات آب و هوايي در زمستان آسيب نبيند بايد مراقبت هايي از آن بعمل آيد كه در زير به مهمترين آنها اشاره مي كنيم. زمستان براي افرادي كه از مشكل رزاسه يا پسوريازيس رنج مي برند، مشكلات حاد تري ايجاد ميكند. همچنين افرادي كه سن بالاي ۴۰ سال دارند، بطور طبيعي پوست خشكي دارند و با افزايش سن، سال به سال، پوستشان خشك تر مي شود. بنابراين اين گروه از افراد به مراقبت از پوست ويژه تري در زمستان ها نياز دارند.

۱- آب داغ ممنوع

درست است كه آب داغ در حمام در طول فصل سرما لذت بخش است، اما آب داغ چربي طبيعي پوست را از بين مي برد. بنابراين استفاده از آب داغ در حمام ممنوع است. آب ولرم متمايل به گرم، بهترين دما براي آب حمام است.

۲- مرطوب كننده جزء اصلي مراقبت از پوست در زمستان

به دليل خشكي بيش از حد طبيعي پوست در زمستان، استفاده از مرطوب كننده به دفعات براي پوست صورت ضروري ترين بخش مراقبت از پوست محسوب مي شود. مرطوب كننده براي هر نوع پوستي ضروري است. حتي پوست چرب. مرطوب كننده بايد بر اساس نوع پوست و سن و نيازهاي پوستي فرد انتخاب شود. افرادي كه سن بالاي ۳۵ سال دارند، قطعا مي بايست از مرطوب كننده هاي مغذي استفاده كنند. منظور از مرطوب كننده هاي مغذي محصولاتي است كه علاوه بر عوامل رطوبت رسان مانند هيالورونيك اسيد و اوره، حاوي تركيبات آنتي اكسيدان، ويتامين ها و روغنهاي مفيد براي پوست است. تركيباتي مانند خاويار، ويتامين E,C,A و B شي باتر، گليسرين در كرمهاي آبرسان آنها را به محصولات مغذي تبديل ميكند كه نيازهاي پوستي را برطرف ميكند و از ايجاد چروك جلوگيري ميكند.

كرم شب خاويار

 

جالب است بدانيد يكي از مهمترين دلايل پيري پوست، خشكي پوست است كه در زمستان بيشتر اتفاق مي افتد.  پوستي كه آبرساني مناسب نشده باشد به سرعت به سمت پيري پوست و ايجاد چروك مي شود. آبرساني مهمترين اقدامي است ميتوان براي جوانسازي پوست انجام داد. با افزايش سن سلولهاي پوستي قدرت نگهداري آب درونشان را به مرور از دست ميدهند. از اين رو بايد حتما از درون و بيرون به پوست آبرساني كرد. آبرساني به پوست از درون يعني تغذيه مناسب ميوه ها و سبزيجات آبدار و آبرساني از بيرون يعني استفاده از كرمهاي آبرسان و مرطوب كننده.

۳- استفاده از دستگاه بخور براي مراقبت از پوست در زمستان

زمستان كه شد، در خانه حتماً از دستگاه بخور استفاده كنيد. سه نوع دستگاه بخور در ايران وجود دارد. بخور گرم، بخور سرد، بخور سرد و گرم. هر سه دستگاه خوب هستند و رطوبت لازم در هواي خانه را براي جلوگيري از خشكي پوست مي توانند تأمين كنند اما اكثر مردم از استفاده دستگاه هاي بخور سرد تجربه بهتري داشته اند. اگر دستگاه بخور نداريد، ميتوانيد يك قابلمه آب را بر روي دستگاه گرمايش خانه تان بگذاريد تا بخار آب در سراسر خانه پخش شود و هوا مرطوب شود. اگر شاغل هستيد و مدت طولاني در طول روز در محل كار بسر مي بريد، همين كار را در محل تارتان نيز انجام دهيد.

۴- از لوسيون بدن استفاده كنيد

در زمستان علاوه بر پوست صورت، پوست بدن هم به شدت خشك مي شود. براي پيشگيري و درمان اين مشكل، اول اينكه در حمام از صابون استفاده نكنيد. بجاي آن از شامپوي بدن استفاده كنيد كه هم PH تنظيم شده متناسب با PH پوست دارد و هم حاوي تركيبات آبرسان پوست است و از خشكي پوست جلوگيري ميكند.

شامپو بدن

نكته دوم اينكه بعد از حمام حتما از لوسيون بدن استفاده كنيد. لوسيون هاي بدن حاوي روغنهاي مفيد براي پوست هستند كه از خشكي پوست جلوگيري ميكنند. لوسيون بدن را بر روي پوست بدن بخصوص در قسمت ساق پا و ساق دست در حدود دو دقيقه ماساژ دهيد تا خوب جذب شود. لوسيون بدن الي ژن ؛ داراي مواد موثره گياهي مثل عصاره گياهان شيرين بيان و گل هميشه بهار است كه باعث رطوبت رساني به عمق پوست شده و التهابات پوستي را نيز كاهش مي دهند. چنين توكوفرول استات موجود در اين محصول موجب محافظت از اثرات پرتو  UVو پيشگيري از قرمزي و التهاب پوست ، افزايش ايمني سلول‌ها، افزايش رطوبت و نرمي پوست شده و اثرات ضد پيري دارد.

لوسيون بدن

۵- تغذيه مناسب و آب كافي راهي براي مراقبت از پوست در زمستان

در زمستان با اينكه كمتر تشنه مي شويد ولي آب زياد بنوشيد و از نوشيدن چاي و قهوه تا جاي ممكن پرهيز نمائيد. چاي و قهوه باعث دفع آب بدن و خشك شدن پوست مي شود و علاوه بر اين در فصل زمستان سعي كنيد زياد آب بنوشيد تا آب بدن تان كم نشود و پوست تان خشك نشود. علاوه بر آب، خوردن غذاهاي حاوي آب ميتواند آب مورد نياز سلولهاي بدن را تامين كند. منظور از غذاهاي حاوي آب، سبزيجات و ميوه هاي آبدار و حاوي برگ سبز است. اين مواد غذايي حتي از آب هم بيشتر در تامين رطوبت سلولهاي پوستي كمك ميكنند.

مراقبت از پوست در زمستان۶- مراقب لباسهاي پشمي باشيد

سعي كنيد لباس هاي پشمي يا ضخيم زمستاني تان با پوست بدن تان كمتر تماس پيدا كند. اين لباس ها معمولاً باعث حساسيت هاي پوستي و خارش مي شوند. اين موضوع به خصوص براي كساني كه پوست هاي خشك يا حساسي دارند اهميت بيشتري دارد و ممكن است باعث به وحود آمدن حساسيت هاي پوستي و كهير شود. اگر پوست تان حساس است بهتر است لباس هاي هميشگي تان را بپوشيد و روي آن پالتو يا كاپشن گرم بپوشيد تا پوست تان حساسيت پيدا نكند.

۷- استفاده از ماسك هاي آبرسان

ماسك زيبايي صورت يك بار در هر هفته در طول زمستان كافي است . ماسك صورت  در زمستان  به هيدرات و ترميم پوست كمك ميكند و يك راه طبيعي  و كم هزينه براي مراقبت از پوست در زمستان است. از خمير آوكادو و خمير موز مي توان  در زمستان پوست خود را صاف و نرم كرد. همچنين، سعي كنيد  ماسك طبيعي با  سفيده تخم مرغ  با بلغور جو دوسر درست كنيد . ماسك هاي طبيعي خانگي براي حفظ تعادل PH طبيعي پوست در زمستان كمك مي كند. مراقبت از پوست مناسب و استراحت براي پوست در زمستان مهم است. هيدراته كردن پوست طبيعي ترين راه براي ايجاد درخشش پوست و جلوگيري از آسيب هاي پوستي ناشي از خشكي پوست در زمستان است.

مراقبت از پوست در زمستان

۸- ضدآفتاب را فراموش نكنيد

نياز پوست ما به ضد آفتاب در فصول سرد سال بر طرف نمي شود. در واقع ضد آفتاب ضرورتي براي تمام فصول سال است.اين مساله حتي برعكس تصور عموم ،در زمستان و هنگام بارش برف بيشتر است. تابش آفتاب روي برف مي تواند روي بدن ما منعكس شود و شدت تابش را دو چندان كند. بنابراين دقيقا مانند تابستان، در زمستان هم هرگاه قدم از خانه بيرون ميگذاريد، حتما از ضدآفتاب استفاده كنيد. در مطالب پيشين درباره اينكه بهترين ضدآفتاب چه خصوصياتي دارد صحبت كرديم. مطالعه آن كمك بزرگي در انتخاب بهترين ضدآفتاب به شما ميكند.

۹- براي مراقبت از پوست در زمستان، لبها را دريابيد

يكي از مشكلات پوستي در زمستان، خشك شدن لبهاست. كاهش رطوبت لب ها باعث ايجاد ترك و حتي زخم هايي روي سطح لبها مي شود.ترك خوردگي لب ها عارضه آزار دهنده اي است كه ميتواند مشكلاتي ايجاد كند. يكي از نكات مهم اين است كه لبها مدام با بزاق دهان در ارتباط هستند. اصولا هر قسمت از پوست بدن تماس زيادي با آب داشته باشد،خشك تر ميشود.اين مساله به شكل طبيعي و مداومش براي لب ها وجود دارد و تماس آنها با بزاق دهان عاملي براي خشك تر شدن شان است.در زمستان در كنار مساله وزش باد و كاهش رطوبت كه خشكي لب ها را به دنبال دارد ،عادت زبان زدن به لب ها مزيد بر علت مي شود تا پوست نازك روي آنها كاملا خشك شود و ترك بخورد. بعضي افراد عادت مكيدن و زبان زدن لبهاي خود را دارند كه ميتواند آنها را كاملا خشك و آسيب پذير كند. اين افراد بايد عادت بد خود را ترك كنند.براي رفع اين مشكل بايد از نرم كننده هاي مخصوص و بالم لب استفاده كرد .

مراقبت از پوست لب

۱۰- مراقبت از دستها در زمستان

با شروع زمستان و فصل سرما، خشكي، پوسته پوسته شدن و التهاب دست ها از زيبايي آنها مي كاهد. ضمن اين كه در اين فصل ناخن ها ديرتر از فصل گرما رشد كرده و شكننده تر مي شوند. البته با پرداختن به نكات زير مي توان از خشكي پوست دست جلوگيري كرد و زيبايي آن را حفظ كرد. توجه داشته باشيد، شستن زياد دست باعث خشكي بيشتر آن مي شود. سعي كنيد دست هاي خود را كمتر بشوييد و اگر مجبور شديد، فقط كف دست را بشوييد. چرا كه پوست روي دست حساس تر است.  هر بار كه دستهايتان را مي شوييد حتما از مرطوب كننده دست و كرم دست استفاده كنيد. سعي كنيد براي خشك كردن دست، از حوله هاي نخي استفاده كنيد. البته خشك كردن دست فقط در حدي باشد كه آب آن گرفته شود و مقداري رطوبت روي آن باقي بماند. در ضمن از شستن دست با آب داغ پرهيز كنيد. كرم هاي مرطوب كننده نيز تاثير خوبي بر پوست دارند. هنگام شست وشوي ظرف ها حتماً از دستكش استفاده كنيد. همچنين هنگام انجام كاري كه با گرد و خاك زياد همراه است، استفاده از دستكش هاي نخي لازم است، زيرا گرد و خاك يكي از عوامل خشكي پوست محسوب مي شود. در روزهاي سرد نيز هنگام خروج از منزل از دستكش استفاده كنيد، چون سرما نيز يكي ديگر از عوامل خشكي پوست دست به شمار مي آيد.

مراقبت از پوست دست ها

۱۱- مراقبت از دورچشم بخش مهمي از مراقبت از پوست در زمستان

پوست دورچشم نازك تر و حساس تر از پوست ديگر قسمتهاي صورت است. با اندازه گيري ضخامت پوست در ناحيه دورچشم، مشخص شده است كه پوست دورچشم ۱۰ برابر نازك تر پوست صورت است. اين موضوع اهميت مراقبت از پوست دورچشم را بخصوص در زمستان اثبات مي كند. يكي از بهترين راههاي مراقبت از پوست دورچشم در زمستان استفاده از كرم دورچشم بصورت منظم است.

كرم دور چشم خاويار

كرم دورچشم حاوي تركيبات ضدچروك و آبرساني است كه فرايند پيري پوست دورچشم را كند تر ميكند و آبرساني مناسبي براي پوست دور چشم ايجاد مي كند. اين موضوع در زمستان بسيار كمك كننده است. كرم دورچشم اولين وظيفه اش آبرساني به پوست است. آبرساني همان چيزي است كه سلولهاي پوست اطراف چشم به آن نياز دارند. چون در پوست اطراف چشم، سلولهاي چربي وجود ندارد، بايد آبرساني به پوست دورچشم كامل انجام شود تا خشكي پوست دورچشم و چروك اطراف دورچشم اتفاق نيفتد.  كرم دورچشم را در زمستان حداقل روزي دوبار استفاده كنيد. يك بار صبح بعد از شستشوي صورت و يك بار شب قبل از خواب.


برچسب: مراقبت از پوست در زمستان،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۰۲:۴۲ توسط:admin موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :